1. ASAS-ASAS SOSIOLOGI
PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN
Sosiologi
Sosiologi merupakan kajian tentang kumpulan
dan interaksi kumpulan, masyarakat dan interaksi sosial, dari kumpulan kecil
dan peribadi kepada kumpulan yang sangat besar (Openstax,2017) atau kajian
ilmiah tentang tingkah laku sosial dan kumpulan manusia. Ia memberi tumpuan
kepada hubungan sosial; bagaimana hubungan tersebut mempengaruhi tingkah laku
manusia dan bagaimana masyarakat berkembang dan berubah (Schaefer, 2017).
Selain itu, sosiologi
pendidikan memberi
tumpuan kepada faktor-faktor sosial yang menyebabkan dan disebabkan oleh
pendidikan. Ini termasuk kajian faktor-faktor yang berkaitan dengan pendidikan,
seperti jantina, kelas sosial, bangsa dan etnik, dan kediaman luar bandar-bandar
(Saha, 2015).
2. FUNGSI-FUNGSI
SOSIOLOGI DALAM PEMBELAJARAN
Fungsi yang dimainkan oleh bidang
pembelajaran adalah untuk memenuhi kepelbagaian keperluan masyarakat seperti sosialisasi
iaitu pelajari kemahiran yang sesuai untuk berfungsi dalam masyarakat. Selain
itu, integrasi sosial iaitu pelajari nilai yang sama untuk keharmonian
bersosialisasi. Penempatan Sosial iaitu pelajar diajar ikut tahap kecerdasan
untuk keperluan hidup kelak.
3. KONFLIK
DALAM PEMBELAJARAN
Teori
Konflik
Definisi konflik dalam bahasa latin adalah
‘confligere’yang bermaksud saling membunuh. Dalam pengertian sosiologi difahami
sebagai satu ‘proses sosial’. Konflik
bukan disebabkan oleh faktor ekonomi semata-mata tetapi mungkin disebabkan agar
dipandang tinggi oleh masyarakat (pengiktirafan).
Implikasi
Kepada Bidang Pendidikan
Semasa teori konflik berlaku, pendidikan akan
mewujudkan ketidaksamaan sosial (social
inequality) dalam masyarakat. Sekolah yang berbeza dalam sumber, kualiti
guru, kualiti pentadbir, persekitaran pembelajaran dan lain-lain akan menyumbang
kepada ketidaksamaan sosial dalam masyarakat. Keadaan pengelasan pelajar kepada
pandai dan lemah, pelajar pandai akan ditempatkan ke dalam laluan yang berbeza
dengan pelajar yang lemah juga akan berlaku.
4. TOKOH
SOSIOLOGI
Antara tokoh
sosiologi adalah Auguste Comte (1798-1857), Karl Marx (1818-1883), Emile
Durkheim (1858-1917), Max Weber (1864-1920), George Herbert Mead (1863-1931)
dan Ibnu Khaldun (1332-1406).
Auguste
Comte (1798-1857)
Beliau telah mengasaskan ilmu Sosiologi
(Barat). Penyelidikan masyarakat perlu dilakukan secara saintifik dan
sistematik
Karl
Marx (1818-1883)
Beliau merupakan seorang ahli falsafah,
ekonomi, dan revolusi yang berasal dari Jerman. Ideologi yang dikemukakan
adalah perubahan sosial bukanlah dipengaruhi oleh nilai atau idea, tetapi
dipengaruhi oleh ekonomi
Emile
Durkheim (1858-1917)
Sosiologi hanya boleh dianggap sebagai sains
sekiranya pengkaji menfokuskan kajian kepada fakta sosial. Dalam masyarakat
moden, pembahagian tugas akan mengambil alih tugas agama sebagai asas ikatan
sosial
Max
Weber (1864-1920)
Beliau mengemukakan strafikasi bukan
disebabkan oleh ekonomi sahaja tetapi adalah multidimensi: ekonomi, status dan
kuasa. Idea dan nilai (selain faktor ekonomi) akan memberi kesan kepada
perubahan sosial.
George
Herbert Mead (1863-1931)
Konsep simbol penting kepada kehidupan sosial
manusia. Antara simbolnya adalah perkataan, objek, perlakuan, bahasa
Ibnu
Khaldun (1332-1406)
Beliau menyatakan kajian masyarakat merupakan
bidang sains sendiri dan memiliki objeknya iaitu peradaban sosial dan manusia
serta kajian terhadap membezakan antara masyarakat primitif dan moden, desa dan
kota dan
lain-lain.
Rujukan
Amir Hasan Dawi, 2006, Penteorian
Sosiologi & Pendidikan Edisi Ketiga, Quantum Books: Tg. Malim.
Mohd. Salleh Lebar, 1998, Pengenalan
Ringkas Sosiologi Sekolah & Pendidikan.
Kamus Dewan Edisi Baru, 1993, DBP: Kuala
Lumpur.
http://id.wikipedia.org/wiki/Sosialisasi
Disediakan oleh: Lau Mei Seng
(D20191089724)
没有评论:
发表评论